Hermann Glöckner und Wilhelm Müller
, Dresden
Hermann Glöckner (1889-1987) and his only student Wilhelm Müller (1928-1999)
From 1964 to 1966, Wilhelm Müller was fortunate enough to be the only student to take lessons from Hermann Glöckner. Müller developed his work in the early 1960s in the direction of free constructivism. He found a congenial teacher in Hermann Glöckner. In the exhibition, a large number of Glöckner's works are juxtaposed with Müller's work from the same period.Hermann Glöckner (* January 21, 1889 in Cotta; † May 10, 1987 in Berlin) was one of Germany's most important Constructivist artists as a painter, graphic artist and sculptor. Glöckner was already a member of the Dresden Secession in 1932, the year it was founded.
“Hermann Glöckner is undoubtedly one of the exceptional artists among the avant-gardists of German classical modernism today. Despite adverse political circumstances during the National Socialist dictatorship and the subsequent GDR regime in East Germany, as a 'non-conformist' in Dresden he continuously created an outstanding artistic oeuvre in seclusion for decades, which is still to be discovered. Only in recent years has his singular artistic contribution been placed in a wider art-historical context and presented to an international audience as a new discovery.” (Quote: Pinakothek der Moderne, Munich)
Wilhelm Müller (* March 18, 1928 in Harzgerode; † October 29, 1999 in Dresden)
was a painter, graphic artist, draughtsman and object artist and one of the main representatives of concrete art in the GDR. He worked as a freelance artist from 1961 and took lessons with Hermann Glöckner in Dresden from 1964 to 1966 as his only student. From 1980, Müller worked as a freelance artist in Dresden and at the same time, from 1980 to 1989, as a research assistant at the State Museum of Ethnology in Dresden, for which he built up a collection of Islamic peasant and nomadic carpets.
Hermann Glöckner (1889-1987) und sein einziger Schüler Wilhelm Müller (1928-1999)
Wilhelm Müller hatte in der Zeit von 1964 bis 1966 das Glück als einziger Schüler bei Hermann Glöckner Unterricht nehmen dürfen. Müller entwickelt sein Werk in den frühen 1960er in Richtung eines freien Konstruktivismus. Mit Hermann Glöckner findet er einen kongenialen Lehrer. In der Ausstellung sind eine Mehrzahl an Arbeiten Glöckners dem Werk Müllers aus eben jener gemeinsamen Zeit gegenübergestellt.Hermann Glöckner (* 21. Januar 1889 in Cotta; † 10. Mai 1987 in Berlin) war einer der bedeutendsten konstruktivistischen Künstler Deutschlands als Maler, Grafiker und Bildhauer. Glöckner gehörte schon im Gründungsjahr der Dresdner Sezession 1932 an.
„Zweifellos zählt Hermann Glöckner heute zu den Ausnahmekünstlern unter den Avantgardisten der deutschen klassischen Moderne. Trotz widriger politischer Umstände in der Zeit der nationalsozialistischen Diktatur und des darauffolgenden DDR-Regimes in Ostdeutschland hat er als ‚Nonkonformer‘ in Dresden über Jahrzehnte hinweg in Abgeschiedenheit kontinuierlich ein herausragendes künstlerisches Werk geschaffen, das es noch immer zu entdecken gilt. Erst in den letzten Jahren wurde sein singulärer künstlerischer Beitrag über Grenzen hinweg in größere kunsthistorische Zusammenhänge gestellt und als Neuentdeckung auch einem internationalen Publikum vorgestellt.“ (Zitat: Pinakothek der Moderne, München)
Wilhelm Müller (* 18. März 1928 in Harzgerode; † 29. Oktober 1999 in Dresden)
war als Maler, Grafiker, Zeichner und Objektkünstler einer der wesentlichen Vertreter der konkreten Kunst in der DDR. Seit 1961 arbeitete er frei künstlerisch und nahm 1964 bis 1966 Unterricht bei Hermann Glöckner in Dresden als dessen einziger Schüler. Seit 1980 war Müller als freischaffender Künstler in Dresden tätig und parallel dazu 1980 bis 1989 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Staatlichen Museum für Völkerkunde in Dresden, für das er eine Sammlung islamischer Bauern- und Nomadenteppiche aufbaute.