Olaf Holzapfel
born in Dresden, Germany | |
studies at the Dresden Academy of Fine Arts | |
Meisterschüler of Prof. Ralf Kerbach at the Dresden Academy of Fine Arts (post graduate studies) | |
Research student of Prof. Singanapalli Balaram at the National Institute of Design in Ahmedabad | |
Artist in Residence at the Columbia University in the City of New York | |
visiting professor for painting at the Karlsruhe Academy of Fine Arts | |
visiting professor for sculpture at the University of Fine Arts of Hamburg | |
lives in Berlin |
solo exhibitions (selection) | |
---|---|
in Vielem und Einem, Galerie Daniel Marzona, Berlin | |
die Farben des Waldes, Knust Kunz Gallery, München | |
Pflanzenwerk, Kunstmuseum, Chur, Schweiz | |
Unter Nachbarn (with Ronald de Bloeme), PARK, Tilburg NL | |
Olaf Holzapfel, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
El camino en los campos, Museo Nacional de Arte Decorativa, Buenos Aires | |
Fasern, Daniel Marzona, Berlin | |
Junkyards, Technesphere, Halle 9, Black Box, Leipzig | |
Olaf Holzapfel, Kloster Schönthal 1145, Langenbruck, Suisse | |
Die Geometrie in der Bredouille (La géométrie dans le pétrin), Gallery Albert Baronian, Brussels | |
Der perfekte Weg, Galerie Daniel Marzona, Berlin | |
The Rough Law of Gardens (with Nahum Tevet), Museum of Art, Ein Harod | |
The Rough Law of Gardens (with Nahum Tevet), Kunstmuseum Bochum, Bochum | |
Die Technik des Landes, Lindenau-Museum, Altenburg | |
Housing in Amplitude (with Sebastian Preece), Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
The Materiality of Space, Galerie Sabine Knust, Munich | |
plus/minus 1/2 Dimension (with Karl-Heinz Adler), Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
To Have a Gate, Centro Cultural Coyhaique, Coyhaique | |
Gelände, Kunstverein Augsburg, Augsburg | |
interritorial und territorialis, Albert Baronian, Brussels | |
Erzeugendensysteme, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Region, Leonhardi-Museum, Dresden | |
Industrielles Haus, Vertretung des Landes Niedersachsen, Berlin | |
3 wie 1, 2 in 3, 2, 1, 1 über 1, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Wie ein Teil von Etwas, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
das Verwobene in dem ich wohne, Galerie Johnen, Berlin | |
Galerie Sabine Knust, Munich | |
At a moment’s notice, Max Wigram Gallery, London | |
Das Nomadische Kriterium, Kunstmuseum, Mülheim | |
Das Nomadische Kriterium, Galerie im Taxispalais, Innsbruck | |
Nakano Sakaue, Autocenter, Berlin | |
Nachbarschaft, Galerie Hussenot, Paris | |
Neue Sprachen, zweites Leben, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
In der Mitte des Pragmatismus, Galerie Johnen + Schöttle, Cologne | |
Unbestechliche Archive, Galerie Sabine Knust, Munich | |
Investigation of Scattered Fields, Art Basel, Art Unlimited, Basel | |
Hand und Fuß, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
der Absolute Zusammenhang, Galerie Johnen, Berlin | |
Circaware (with Eberhard Havekost), Galerie Hussenot, Paris | |
Zwischen Gütern, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
durch den Kopf, Oktogon der Hochschule für Bildende Künste, Dresden | |
nice thinking Utopias, Columbia University/ LeRoy Neijman Gallery, New York | |
in between, goods, billboards-installation, Ahmedabad |
projects (selection) | |
---|---|
Drei Brücken, installation, Dresdner Heide, HG -Weg / Weißiger Gänsefuß, Dresden | |
Holländische Mühlen, installation, Teehauswiese, Altenburg |
group exhibitions (selection) | |
---|---|
Paint it all, Berlinische Galerie, Berlin | |
sommer.frische.kunst. Festival of Contemporary Art, art:badgastein, Bad Gastein, Austria | |
Wege in die Abstraktion - die Kunst der Moderne im Dreiländereck, Kulturhistorische Museum Franziskanerkloster. Galerie Kunstlade, Zittau | |
All Hands on: Flechten, MEK - Museum Europäischer Kulturen, SMB, Berlin | |
Mythos Handwerk, Museum für Angewandte Kunst, Frankfurt/Main | |
A family story Collection(s) Robelin, Le musée d'art contemporain, Lyons | |
Das Gehirn in Kunst und Wissenschaft, Bundeskunsthalle, Bonn | |
La escucha y los vientos. Testimonios de la presencia, fundacio Migliorisi, Grabadores del Cabichuí esq. Cañada, Paraguay | |
Las Cales De La Ciudad. El Orden Del Amplio País, Museo de Arte Contemporáneo, Salta, Argentina | |
LandLiebe. Kunst und Landwirtschaft, Kunstmuseum, Chur, Schweiz | |
Meine Hubertusburg. Erzählungen und Visionen, Schloss Hubertusburg, Wermsdorf | |
Sommer Gruppenausstellung, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
14th Krasnoyarsk Museum Biennale. The Fine Hands Show, Museum Centre 'Ploschad Mira', Krasnoyarsk | |
Von der Kunst, Kunst zu fördern, Städtische Galerie, Dresden | |
Seyni Camara and Olaf Holzapfel, Baronian Xippas, Knokke, Belgium | |
Crossing Borders. Sammeln für die Zukunft, Staatliche Kunstsammlungen, Kupferstichkabinett, Dresden | |
Blaues Gras entlang der Flüsse–pasto azul a lo largo de los ríos, Kulturhaus Schwartzsche Villa, Berlin | |
Kunst Handwerk. Zwischen Tradition, Diskurs und Technologien, Kestner Gesellschaft, Hannover | |
Inspiration Handwerk, Staatliche Kunstsammlungen, Japanisches Palais, Dresden | |
The Event of a Thread. Global Narratives in Textiles, NeMe Arts Centre, Limassol, Cyprus | |
A Space full of Drawings and a Drawing in Space, Galerie Daniel Marzona, Berlin | |
Pas de deux Part 1, Knust Kunz Gallery, Munich | |
sichtbar - 60 Jahre Eigene Sammlung, Kunstmuseum, Bochum | |
Kunst_Handwerk, Galerie für zeitgenössische Kunst, GfzK, Leipzig | |
Kunst_Handwerk. Zwischen Tradition, Diskurs und Technologien, Museum Joanneum, Kunsthaus Graz, Graz | |
The Event of a Thread, Negev Museum of Art, Be’er Sheva, Israel | |
The Event of a Thread: Global Narratives in Textiles, The Negev Museum of Art, Beer Sheva, Israel | |
Crossing Lines, Kunsthalle, Osnabrück | |
dialogues #1, Baronian Xippas Brussels, Xippas Gallery, Paris | |
Le Choix d´Albert, Xippas Gallery, Geneva | |
Anders wohnen. Entwürfe für das Haus Esters | 1. Akt Utopie, Museen Haus Lange, Krefeld | |
Negativer Raum, ZKM, Karlsruhe, Karlsruhe | |
And Berlin Will Always Need You. Kunst, Handwerk und Konzept Made in Berlin, Gropius Bau, Berlin | |
Die Macht der Vervielfältigung, Baumwollspinnerei, Leipzig | |
Event of a Thread, Istanbul Modern, Istanbul | |
The Transformation of Geometry / Collections Siegfried Grauwinkel, Berlin and Miroslav Velfl, Prague, Municipal Library of Prague, Prague City Gallery, Prague | |
Konstruktion der Welt: Kunst und Ökonomie, Kunsthalle, Mannheim | |
Lolos Entanglements, Cultuurhuis DE WARANDE, Turnhout, Belgium | |
Die Macht der Vervielfältigung, MARGS Museu de Arte do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasilien | |
6. UM-Festival für zeitgenössische Kunst, Freunde der Uckermark e. V., Fergitz, Pinnow, Gerswald | |
Art Biesenthal 2018, Wehrmühle Biesenthal, Biesenthal | |
Deutschland ist keine Insel. Sammlung zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik Deutschland. Ankäufe von 2012 bis 2016, Bundeskunsthalle, Bonn | |
Inside the distance, Galerie Sabine Kunst, Munich | |
Von Pablo Picasso bis Robert Rauschenberg, Schenkung Celine, Heiner und Aeneas Bastian, Kunstsammlungen, Chemnitz | |
Klaus Lehmann und Olaf Holzapfel, Johnen Privat, Berlin | |
Remembering the Future, Altana Galerie der TU-Dresden, Dresden | |
Das Ereignis eines Fadens / The Event of a Thread, Kunsthaus Dresden, Dresden | |
Close up: The ROCCA Foundation Dresden / Berlin, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
SUR/FACE Spiegel, Museum Angewandte Kunst, Frankfurt/Main | |
Zaun, dokumenta 14, Kassel | |
Ich bin nicht meine Zielgruppe. Die Sammlung Stefan Heinemann, Kunsthaus, Dresden | |
Zaun, documenta 14, Athens | |
EIGENHEIM, KROME GALLERY, Luxembourg | |
MAG Home, Red Base Foundation, Yogyakarta, Indonesia | |
Virus Form, Geometrisches aus Dresden von 1920 bis 2016, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
My Abstract World, me Collectors Room, Berlin | |
Full Moon, Voorlinden Museum & Gardens, 2244 AG Wassenaar, NL | |
Virus Form, Geometrisches aus Dresden von 1920 bis 2016, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
Aufbruch Textil, Pforzheim Galerie, Pforzheim | |
Art & Anthropology, Galerie im Körnerpark, Berlin | |
Disegno, Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresden | |
Reduzieren, Galerie Daniel Marzona, Berlin | |
Das muss man gesehen haben, Städtische Galerie Dresden, Dresden | |
Das Gedächtnis des zukünftigen Materials, Kleines Historicum, Bergakademie, Freiberg | |
Skulptur, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
Et in Arcadia Ego-Weltchaos&Idylle, Museum Kurhaus Kleve, Kleve | |
Paperworlds, Buchheim Museum, Bernried | |
Anni Albers, Lothar Götz, Toulu Hassani, Olaf Holzapfel, Vincent Vulsma, Petra Rinck Galerie, Dusseldorf | |
Bildtaktik, Altana Galerie der TU-Dresden, Dresden | |
Starting Grid, Display Gallery, London | |
That´s All, G262 Sofie van de Velde, Antwerp | |
Mean What You See, Galerie Daniel Marzona, Berlin | |
RITORNANDO a Grand, CIAC, Ghent | |
Bienal de Montevideo, Montevideo | |
Bielefeld Contemporary, Zeitgenössische Kunst aus Bielefelder Privatsammlungen, Bielefelder Kunstverein, Bielefeld | |
Plastic Age, ERES-Stiftung, Munich | |
Architekt , Busdriver, Zwei Brücken - 20 Jahre Gesellschaft für moderne Kunst in Dresden, Lipsiusbau, Dresden | |
Schenkungen, Neuerwerbungen — Kunsthalle Bielefeld, Kunsthalle Bielefeld, Bielefeld | |
Alltagspragmatismus, invaliden1 Galerie, Berlin | |
FUSSBALL WELTWEIT, Auswärtiges Amt, Berlin | |
Paperworlds, me Collectors Room, Berlin | |
And/and, Another Space, Copenhagen | |
Pliage/Fold, Gagosian Gallery, Paris | |
RE: Painted |’ Painting’ from the collection, S.M.A.K., Ghent | |
Eberhard Havekost, Olaf Holzapfel, Tilman Hornig, Thoralf Knobloch, Manish Nai, Frank Nitsche, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
25, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
Housing in Amplitude at Proyecto Trapananda, Cerro Castillo, Coyhaique | |
Inside Outside Architecture, Nationalmuseum Oslo, Oslo | |
Kunst &Textil – Stoff als Material und Idee in der Moderne von Klimt bis heute, Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg | |
Old school. Anachronismus in der zeitgenössischen Kunst, Kunsthalle zu Kiel, Kiel | |
Painting Forever! Keilrahmen, Kunst-Werke Berlin, Berlin | |
Collection Grauwinkel, Vasarely Museum, Budapest | |
Ortsbestimmung. Zeitgenössische Kunst aus Sachsen, Kulturhistorisches Museum Görlitz, Görlitz | |
Via the Virtual, Culture Center Strombeek, Strombeek | |
jetzt hier. Gegenwartskunst. Aus dem Kunstfonds, Lipsiusbau, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresden | |
Defining Space, Die Bastei, Cologne | |
kurzlicht. Collection Lang, Kosmetiksalon Babette, Berlin | |
Made in Germany 2, Sprengel Museum, Hanover | |
Wahlverwandtschaften. Imaginationen des Nomadischen, Museum für Völkerkunde, Hamburg | |
Herberge, Wüste, Heimat, Kunstquartier Grauer Hof, Aschersleben | |
Traditie en toeval, Mondriaanhuis, Amersfoort | |
Zwei Brücken, Façade 2012, Middleburg | |
Wunderkammer, Autocenter, Berlin | |
Linie, Fläche, Zeit–Ein Abstecher, Galerie für Zeitgenössische Kunst, Berlin | |
La Ligne Passée, Galerie Bernard Ceysson, Luxembourg | |
seeing red, Hamish Morrison Galerie, Berlin | |
Tomorrow, Die Bastei, Cologne | |
Verlorene Form, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
Abstrakt /// Skulptur, Kolbe Museum, Berlin | |
Nullpunktenergie, infernoesque, Berlin | |
Illuminations, La Biennale di Venezia, Latin America Pavilon, Venice | |
Skulpturenpark Köln, KölnSkulptur 6, Cologne | |
Draußen ist feindlich, Bel Etage, Berlin | |
Infernoesque provides: Luna/Proxy/Fire/Snow #2, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
Parallele Schnittstelle, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Infernoesque provides: Luna/Proxy/Fire/Snow #1, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Welt und System, Städtische Galerie Dresden, Dresden | |
Between Nothingness and Eternity, Regina Galery, London | |
Sprich mit mir, sprich mit dir, Produzentengalerie Hamburg, Hamburg | |
Das Voynich Manuskript, Kunstverein Aschersleben, Aschersleben | |
Menos Tiempo Que Lugar, Palais de Glace, Buenos Aires | |
Menos Tiempo Que Lugar Subte | |
platinum metre, Aschenbach & Hofland Galleries, Amsterdam | |
Drunk Tank, Forgotten Bar, Galerie im Regierungsviertel, Berlin | |
The eternal reoccurrence of everything, workspace 2601, Los Angeles | |
Menos Tiempo Que Lugar, Museo Nacional de Bellas Artes, Santiago | |
Berlin meets Vienna, Salon Österreich, Vienna | |
Listen to your eyes. Werke aus der Sammlung Schmidt-Drenhaus, GfZK Leipzig, Leipzig | |
The Dark Side of Beauty, Neue Sächsische Galerie, Chemnitz | |
Zeigen. An Audio Tour through Berlin by Karin Sander, Temporäre Kunsthalle, Berlin | |
Blue Sky, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Nevertheless, Künstlerhaus Bethanien, Berlin | |
Appell, Museum Felix De Boeck, Drogenbos | |
Imaginary Realitys, Max Wigram Gallery, London | |
The Krautcho Club/In and out of place, Projectspace 176, London | |
Family and Friends, Anton Kern Gallery, New York | |
artberlincontemporary, Berlin | |
der große Wurf–Faltungen in der Gegenwartskunst, Haus Lange, KWM Krefeld, Krefeld | |
Wild West, Galerie Gebr. Lehmann, Berlin | |
First melody, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Very Abstract And Hyper Figurative, Thomas Dane Gallery, London | |
Ons Feste is niet Leuk, Galerie Nouvelles Image, Den Haag | |
Fundstücke und Transit, Galerie Johnen + Schöttle, Cologne | |
Impulse–Positionen Dresdner Künstler, Altana Galerie der TU-Dresden, Dresden | |
INSA, MANTIK ve HIS-Construction, Ratio and Sense, Galerist, Istanbul | |
Friends, DAM Berlin, Berlin | |
Prague Biennale 2–expanded painting, Karlin Hall, Prague | |
1. Haut, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Urbane Realitäten: Fokus Istanbul, Martin-Gropius-Bau, Berlin | |
The Addiction, 4. Berlin Biennale, Gagosian Gallery, Berlin | |
Olaf Holzapfel, Frank Nitsche, Jozef Robakowski, Markus Vater, Galerie Johnen + Schöttle, Cologne | |
Reality Real, Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
2 oder 3 dinge die ich von ihr weiß, Produzentengalerie Hamburg, Hamburg | |
Malerei, Galerie Rüdiger Schöttle, Munich | |
Doppelhelix, (Malerei II), Galerie Johnen + Schöttle, Cologne | |
Galerie Koch und Kesslau, Berlin | |
4/11, Leonhardi-Museum, Dresden | |
Werkzeuge und Einheiten, Club, Berlin |
solo publications (selection) | |
---|---|
Textile, text: Olaf Holzapfel, Andrea Elias, Inka Gressel, Teresa Gutierrez, editor: Studio Olaf Holzapfel, publisher: bomdiabooks.de | |
The Rough Law of Gardens, text: Galia Bar O, editor: Kunstmuseum Bochum, Mishkan Museum of Art, Ein Hardod, Israel | |
Die Technik des Landes, text: Jennifer Allen, editor: Lindenau-Museum, Altenburg, publisher: Sternberg Press, Berlin | |
Housing in Amplitude, text: Francisco Brugnoli, Paz Guevara, Gustavo Boldrini Pardos, editor: Museo de Arte Contemporaneo, Facultad de Artes, Universidad de Chile | |
Region, text: Martin Germann, Peter Lang, Dieter Roelstraete, editor: Leonhardi-Museum, Dresden, publisher: Distanz Verlag, Berlin | |
3 wie 1, 2 in 3, 2, 1, 1 über 1, text: Friedrich Meschede, publisher: Galerie Gebr. Lehmann, Dresden | |
Das nomadische Kriterium, text: Beate Ermacora and Dieter Roelstraete, conversation between Martin Germann and Olaf Holzapfel, publisher: Taxispalais Innsbruck, Kunstmuseum Mülheim an der Ruhr, Dumont Buchverlag | |
Nakano Sakaue / Verhandelte Zeichen, text: Andreas Spiegl, publisher: Sternberg Press, Berlin | |
Blatt, text: Catrin Lorch and Jens Asthoff, publisher: Galerie Gebr. Lehmann Dresden and Johnen Galerie Berlin | |
durch den kopf, text: D. Dath, S. Balaram, C. von Marlin, editor: Philip Morris Kunstföderung | |
Olaf Holzapfel. Durch den Kopf, text: Dietmar Dath, Singanapalli Balaram and Constanze von Marlin, publisher: Philip Morris Kunstförderung and HfBK Dresden, Dresden | |
Olaf Holzapfel. VIER/11, editor: Leonhardi-Museum, Dresden | |
Olaf Holzapfel, publisher: Leonhardi-Museum, Dresden |
group publications (selection) | |
---|---|
Une Histoire de Famille. Collection(s) Robelin, editor: Musée d'art contemporain de Lyon | |
Das Gehirn in Kunst und Wissenschaft, editor: Bundeskunsthalle, publisher: Hirmer Verlag | |
Über die Liebe zum Land, text: Z. del Buono, D. Elmiger, J.B. Schmidt, L. Tour, editor: Damian Jurt, publisher: Kehrer Verlag | |
Blaues Gras entlang der Flüsse / Pasto azul a lo largo de los rios, text: Christine Nippe, Guido Yannitto, Javier Villa, editor: Christine Nippe, Bezirksamt Steglitz-Zehlendorf von Berlin, publisher: bombdiabooks.de | |
300 Jahre Sammeln in der Gegenwart, text: Stephanie Buck, Björn Egging u.a., editor: Staatliche Kunstsammlungen Dresden, publisher: Paul Holberton Publishing | |
25 Jahre GMKD, text: U. Bischoff, G. Kremer, M. Wagner a.o., editor: Gesellschaft für Moderne Kunst in Dresden e.V. | |
Konstruktion der Welt, text: S. Baden, Anne-Sophie Pieper, u.a., editor: Sebastian Baden und Ulrike Lorenz, publisher: Kerber | |
Zaun / Fence, text: Dieter Roelstraete, publisher: documenta und Museum Fridericianum gGmbH | |
im Bau - die Sammlung Leinemann, text: R. Nachtigäller, F. v. Borries, O. Zybok, editor: Roland Nachtigäller, publisher: Kerber, Bielefeld/Berlin | |
Disegno. Zeichenkunst für das XXI Jahrhundert, text: Sabrina Mandanici, editor: Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresden | |
Das Gedächtnis des zukünftigen Materials, text: Dr. Jörg Zaun, Susanne Altmann, editor: TU-Bergakademie Freiberg | |
Et in Arcadia Ego, text: Harald Kunde, Susanne Figner, u.a., editor: Freundeskreis Museum Kurhaus Kleve und Koekkoek-Haus Kleve e.V. | |
Bielefeld Contemporary, editor: Thomas Thiel, Bielefelder Kunstverein | |
Kunst & Textil–Stoff als Material und Idee in der Moderne von Klimt bis heute, text: Markus Brüderlin, Uta Ruhkamp u.a., editor: M. Brüderlin, Kunstmuseum Wolfsburg | |
Old School, Anachronismus in der zeitgenössischen Kunst, text: Anette Hüsch, Natascha Driever, editor: Kunsthalle zu Kiel, Kiel | |
Made in Germany Zwei, text: Kristin Schrader, editor: Sprengel Museum Hannover, kestnergesellschaft, Kunstverein Hannover, Hannover | |
Wahlverwandschaften. Imaginationen des Nomadischen, text: Verena Thissen, editor: Peter Herbstreuth, Museum für Völkerkunde, Hamburg | |
Abstrakt /// Skulptur, text: Marc Wellmann and Juliane Kobelius, editor: Georg-Kolbe-Museum, Berlin | |
informell natur, text: Thomas Groetz, Birgit Sonna, editor: Galerie Sabine Knust, Munich | |
Scheinbar sein. Faktisches und Virtuelles, text: Grit Koalick, Jana Böttrich, Tom Schoper, editor: J. Böttrich and G. Koalick for TU-Dresden/ Kustodie | |
HotSpot Berlin 2011, text: Eugen Blume, Marc Wellmann, Sebastian Strenger u.a., editor: AK ArtKapital Verlagsgesellschaft, Berlin | |
Das neue Albertinum. Kunst von der Romantik bis zur Gegenwart, text: Dietmar Elger, Verena Schneider, Mathias Wagner, editor: Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresden, publisher: Deutscher Kunstverlag, Berlin/ München | |
Welt und System. Städtische Galerie Dresden, text: Thilo Gross, Robert König, Gisbert Porstmann, Johannes Schmidt et al., editor: Gisbert Porstmann, Johannes Schmidt for Städtische Galerie Dresden | |
Listen to your eyes, Werke aus der Sammlung Schmidt-Drenhaus, text: Barbara Steiner, Johannes Schmidt, Peter Herbstreuth, editor: Johannes Schmidt for Schmidt-Drenhaus Stiftung, Dresden | |
Imaginary Realities: Constructed Worlds in Abstract and Figurative Painting, text: Tom Morton, editor: Max Wigram Gallery, London | |
Der grosse Wurf. Faltungen in der Gegenwartskunst, text: Sylvia Martin, editor: Kunstmuseum Krefeld, Krefeld | |
Appell, text: Marcus Steinweg, Sergio Servellón, Suse Weber, editor: Museum Felix De Boeck, Drogenbos | |
Das abseitige Freie, text: Astrid Mania, editor: Galerie Johnen, Berlin | |
In der Mitte des Pragmatismus, text: Maria Muhle, editor: Galerie Johnen + Schöttle, Cologne | |
I can only see things when I move. Positionen zeitgenössischer Kunst auf Papier, text: Wolfgang Holler, Thomas Ketelsen et al., editor: Kupferstich-Kabinett, SKD, Dresden | |
Heile Welt. Werke aus der Sammlung Schmidt-Drenhaus, text: Johannes Schmidt, Wolfgang Ulrich, Peter Herbstreuth, editor: Johannes Schmidt for Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlung Dresden | |
Impulse_Positionen Dresdner Künstler, text: Johannes Schmidt et al., editor: Reinhild Tetzlaff, Dresden | |
Private View, 1980-2000. Collection Pierre Huber, text: Yves Aupetitallot, editor: Musée cantonal des Beaux-Arts, Lausanne | |
Urbane Realitäten–Fokus Istanbul, publisher: Martin-Gropius-Bau, Berlin |
articles (selection) | |
---|---|
Annette Hoffman: Das Stroh, die Sonne und das Leuchten der Bilder, in: Basler Zeitung, sun 1.7.2018 | |
Heinz-Norbert Jocks: Rückkehr zu Stroh und Holz, in: Kunstforum international, issue 248, tue 1.8.2017 | |
Ekkehard Tanner: Betrachtungen zum Werk von Olaf Holzapfel, in: Schirn Magazin, wed 25.5.2016 | |
Susanne Altmann: Land Art, in: art Das Kunstmagazin, sat 1.8.2015 | |
Jan Kedves, Olaf Holzapfel: Kein Futter Hay Fever, in: frieze, issue 8, fri 1.2.2013 | |
Hajo Schiff: Wahlverwandschaften, in: Kunstforum international, issue 215, summer 2012, p.280 | |
Anette Meier: Die Erben der Moderne, in: Museumsportal Berlin | |
Tomas Petzold: Die Suche nach dem gelben Frosch, in: Dresdner Neueste Nachrichten, thu 30.6.2011, p.10 | |
Uwe Salzbrenner: Kniff auf Kante, in: Sächsische Zeitung, mon 2.5.2011, p.21 | |
Regine Hauswald: Eine Frage der Wahrnehmung, in: TOP Magazin Dresden, 2/2011, p.26 | |
Jurriaan Benschop: Olaf Holzapfel, in: Kunstbeeld.nl, 11/2010, p.21 | |
Sebastian Preuss: Mehr Traum als Zeit, in: Berliner Zeitung, fri 9.4.2010, p.25 | |
André Henning: Schülerschar in Petersburger Hängung, in: Dresdner Kulturmagazin, 4/2010, p.21 | |
Lisa Werner-Art: Argument für ein Museum, in: Dresdner Neueste Nachrichten, fri 19.6.2009, p.10 | |
Holzapfel & Weigand, in: SIMsKultur Online, mon 1.6.2009 | |
Helga Reichart: In Holzapfel zu beißen, schmeckt. „Das nomadische Kriterium“ in der Landesgalerie im Taxispalais“, in: Dolomiten Tagblatt der Südtiroler, sat 9.5.2009 | |
Edith Schlocker: Hüllen für virtuelle Räume, in: Tiroler Tageszeitung, mon 27.4.2009 | |
Moni Brüggeller: Im Zwischenraum des Realen, in: Kronen Zeitung Tirol, sat 25.4.2009 | |
Martin Germann: Interview mit Olaf Holzapfel, in: Kunst-Blog, wed 22.10.2008 | |
Astrid Mania: Fuzzy Logik, in: Das abseitige Freie, tue 1.1.2008 | |
Birgit Sonna: Angriff der Kohlensäurebälle, in: Süddeutsche Zeitung, thu 19.7.2007, p.45 | |
Catrin Lorch: Urban-Dschungel: Olaf Holzapfel in Köln, in: FAZ, sat 12.8.2006, p.48 | |
Jens Asthoff: Verflechtungen, in: textem, mon 27.3.2006 | |
Jens Asthoff: Wahrnehmen konstituiert sich nichtlinear, in: textem, tue 28.2.2006 | |
Lisa Werner-Art: Hand und Fuß, in: Dresdner Neueste Nachrichten, tue 13.12.2005, p.14 | |
Jens Asthoff: Olaf Holzapfel, in: Artforum, dec 2005 | |
Uwe Salzbrenner: Seitwärts geradeaus, in: Sächsische Zeitung, tue 29.11.2005, p.8 | |
Lisa Werner-Art: Zwischenstation für den Squatterwagen, in: Dresdner Neueste Nachrichten, wed 8.12.2004, p.8 | |
Lisa Werner-Art: Schwindel erregende Perspektiven, in: Dresdner Neueste Nachrichten, fri 5.12.2003, p.12 | |
Patrick-Daniel Baer: Zwischenraum, in: SAX, 11/2003 |